torsdag 7 juni 2012

Avéne


Jag är en total beautyjunkie och älskar att testa nya produkter, sminklooks och färger. Till saken hör att jag även har sk. vuxenacne vilket stundtals kan vara besvärlig. Denna acne är en hormonell acne som blossar upp vid ägglossning, stress och ibland under mensen. För att bli av med acnen har jag verkligen försökt allt! De flesta produkter som riktar sig mot acnehy är ofta uttorkande, slitande och väldigt hårda mot huden. I min enfald har jag använt dessa produkter vilket för stunden har hjälpt men som gjort huden än mer känslig, rödblossande och svidande.

Därför är mina nya approach lite annorlunda. Även om personalen på apoteket, vid cliniques disk och hudterapeuter vill behandla min hy med starka acnepreparat så säger jag nej. Min hy är extremt känslig och acnehy är ofta väldigt torr. Ju mer man torkar ut huden och ju mer man scrubbar bort det yttre hudlagret desto mer överproducerar huden för att kompensera för detta och resultatet blir - tada! Mer acne!

Därför använder jag extremt milda produkter som är för känslig hy, som tillför mycket fukt och ALDRIG peeling med korn.

Detta inlägg tillägnas två produkter från det franska märket Avéne. En hyllad produkt som make-up artister åker hela vägen till Paris för att köpa men som vi svenskar kan köpa på närmsta apotek. Snacka om lyx!
Jag har köpt Avéne Masque apaisant hydrant för känslig hy. Detta är en underbar fuktmask som tillför så mycket fukt. När pojkvännen frågade hur den kändes utropade jag glatt: "det känns som huden dricker". Jag blev så otroligt mjuk efteråt. Trots det tjocka lager jag applicerade hade min hud apsorberat nästan allt efter 15 min vilket visar på i vilket stort behov min hud är av just fukt.
    För att fortsätta på fukttemat köpte jag även Avéne Eau Thermale som är ett ansiktsvatten som består av Thermal Spring Water. Vatten från en källa som sägs vara lugnande och anti-inflammatorisk. Denna sprutar jag över ansiktet efter att jag lagt min make-up eftersom den "fäster" sminket. Vid långa dagar framför datorn, på långa tågresor eller när huden känns torr och ansträngd spayar jag några spray över hela ansiktet och det känns så skönt.

Så här kommer ett av alla tusentals skönhetstips ni kommer få från mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar