fredag 26 oktober 2012

Hemmaspa

Jag älskar hemmaspa! Finns det större möjlighet till fullkomlig avkoppling. Du väljer dina egna produkter, din egna musik, dina egna myskläder och din egna favoritdryck!

Min sparutin just nu består av produkterna ovan.
Jag börjar med en kornlös peeling från Clarins. Clarins Gentle Peeling Smooth Away Cream. Du stryker på ett tunt lager som får torka. Med lätta handrörelser gnuggar du sen försiktigt bort produkten och din hy lämnas supermjuk. Om till och med denna gnuggpeeling är för hård mot en känslig hy för man ta till en enzympeeling. Jag använder denna en gång i veckan och har ännu inte märkt av någon överproduktion av fett eller liknande. Däremot är jag försiktig och undviker produkten när min acne är som värst. Då vill jag inte gnugga på öppna sår.

Sen går jag vidare med en djuprengörande produkt. Clinique anti blemish solution oil control cleansing mask. Detta är en riktig favorit från min sida. En lermask som lugnar, läker och förebygger acne. Men eftersom jag är superförsiktig med att använda för starka produkter använder jag denna max en gång i veckan, oftast mer sällan. Risken mer dessa oil-removers är att din hys natuliga fettproduktion förstörs och en överproduktion börjar. Och det vill man INTE!

Efter den masken är det dags för en annan mask. En återfuktande. Här har vi en riktig kanonprodukt. Avéne moisture mask. Den här köper du på Apoteket. Du stryker ett lager över ansiktet. Låter allt sjunka in i ungefär 15 minuter och eventuellt överflöd tas bort med en bomullsrondell. Ditt ansikte blir mjukt, återfuktat och strålande.

Sen är det dags för kräm. Då väljer jag valfri ansiktskräm som jag blandar med en liten (och nu snackar vi superlite) koncentrerad C-vitamin pulver från Skinplan. Vitamin C-koncentrat bleker huden, avlägsnar pigmentfläckar, ökar hudens elasticitet och förminskar större porer.

Som le grande finale sprayar jag Avéne Thermal spring water över hela ansiktet. Lugnande vatten från källan i Avene. Rik på silikater och spårämnen. Skyddar huden från yttre påfrestningar och lindrar irriterad hud.

Ja efter detta förväntar jag mig att se ut som en supermodell. Hmmm inte? Nej men okej, i vart fall strålar min hy och jag har fått en avkopplande stund för bara mig. Samlat energi och haft kvalitiv egentid.

vad gör du för sparutin? 
Tipsa mig gärna om produkter! Älskar att höra om vad andra använder sig av!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar