lördag 7 september 2013

Body shopcleansing balm & oil - an UPDATE

När jag fann Caroline Hirons blogg kände jag att jag aldrig mer ville testa en produkt som hon inte godkänt. Hennes blogg ger mig verkligen möjligheten att fatta ett informerat beslut om vilka produkter jag bör testa och vilka som passar mig. Hennes enorma kunskap om hudvård är guld värd och jag väljer att luta mig mot hennes kunskapsbank. Det är, enligt mitt menande, problematiskt med denna oerhörda mängd sköhetsbloggare, kändisar osv som på en höft rekommenderar produkter och deras läsare köper allt. Så skapas en hype kring en produkt som kanske inte alls är bra.
(Tex. när Victoria Beckham tipsade sina instagramläsare om att smörja in sitt ansikte med barnolja (!?))
Jag har länge varit sugen på Body shops nya kamomillserie men avvaktat inköp i hopp om att CH skulle skriva något om det Och nu har inlägget kommit.

Jag rekommenderar er att läsa hennes inlägg i sin helhet men här kommer en recap:
Cleansing balm
Denna innehåller ett syntetiskt vax, som tillsammans med sheasmör i en ethylhexyl palmitate bas, gör denna produkt allt annat än passande för de (mig inkluderad) med acnebenägen hy/kombinerad hy. 
Däremot menar CH att denna produkt kan vara ok för dem med torr/riktigt torr hy eller känslig hy. Jag har även känslig hy, men eftersom jag lätt får finnar tror jag helt enkelt att jag passar på den här. Jag vågar inte testa. 
Body shop säger att denna produkt ska appliceras och sen sköljas av men se det rekommenderar CH INTE. Den här rengöringen ska masseras av med en handduk ser ni.

Så all in all, jag kommer hoppa den här produkten.

Cleansing oil
Den här produkten får däremot tummen upp av CH, och därmed tror jag att även jag kommer våga köpa den. Sen är det ju självklart ingen garanti på att även jag kommer ge den tummen upp. Men om hon clearar ingredienserna vågar jag testa. 
Däremot gäller samma regel även här, skölj inte bara av, utan massera försiktigt av den med en handduk. Hon varnar inte för några särskilda ingredienser so I guess we're good to go!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar