fredag 3 januari 2014

Bland Pollock och Arktis


För att riktigt suga ut det sista ur denna underbara ledighet åkte vi idag på en dagstur till Danmark. Närmare bestämt till Louisiana. För er som inte vet vad Louisiana är så är det ett museum för modern konst. Jag älskar kultur i alla dessa former och konstutställningar är inget undantag. Kultur gör livet färgglatt. I vart fall för mig. 

 Just nu pågår två uställningar, Arctic och Jorn & Pollock. Den första var en fascinerande utställning om just det arktiska livet och Nordpolen. Det är inte klokt hur något så vitt, skört och vackert samtidigt kan innehålla så mycket kyla, ondska och fara. Det var en mycket stark utställning och jag rekommenderar den starkt. 
Den andra utställningen var verk från danska Asger Jorn och Jackson Pollock och det var ok men ingen särskilt stark utställning.

En annan sak jag älskar med museum är shopparna de har. Jag köper alltid vykort från braiga utställningar och denna var inget undantag. MEN nu är det såhär att Louisianas shop är heaven on earth. Fylld till brädden med dansk design, smycken, kläder och allt är galet habegärligt. Jag gick loss på marmor (!?) och vykort. Åh, längtar tills jag kan fota marmorunderläggen och visa er. De är underbara!

 Mogens Lassens "Kubus" är högt högt uppe på min önskelista, och helst denna version i koppar.


Efter två utställningar, en sagolikt god lunch och lite shopping tog vi tåget in till Köpenhamn C och jag sprang en snabb sväng inom Sephora. (When in Rome liksom). 

Som sagt jag älskar kultur. I alla former. Teater, film, serier, musik, musikaler, dans, opera, konst, foto ja you name it. För min del ligger kärleken i att det får mig att känna på hela spektrat. Glädje, sorg, ilska, provokation, blyghet, oförstående och allt där emellan. Det skapar samtalsämnen och diskussioner. Blir föremål för debatt och ibland moralpanik. I love it! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar