onsdag 26 februari 2014

Välkommen till boklådan

I avvaktan på att jag ska skriva om mina favoritböcker, i enlighet med en av frågorna som dök upp i min frågestund, tänkte jag skriva om mina nya böcker. Tyvärr är det så att kvällstimmarna inte skänker bra fotograferingsljus, vilket jag behöver för att kunna fota bra bilder till era GRYMMA frågor.
På väg till kontoret gick jag, som vanligt, förbi Akademibokhandeln. Vad skådade mitt öga? Bokrea!? Köp 4 reaböcker men betala bara för 3 stycken, mellan kl 07.00-10.00? Herregud, jag kastade mig in i havet av blodtörstande pensionärer och kom ut 8 böcker rikare. Jag har på sistone köpt lite andra böcker utöver dessa 8 och tänkte göra ett litet samlingsinlägg. Vi kan kort och gott kalla det "boklådan". Här visar jag nya böcker och ni berättar om ni läst någon av dem och vad ni tyckte osv. Det blir mys!

Om du klickar på boken kommer du till bokens länk på adlibris

Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz - Göran Rosenberg
Göran skriver om sin fars väg från Auschwitz till den lilla staden. En personlig berättelse som hits home även hos mig då min släkt har tyskjudiska rötter. 

Siri - Lena Einhorn
En bok om hur friherrinnan Siri Wrangel lämnar man och barn för att leva med den unga August Strindberg. En dåtida radikal kvinna, och böcker om sådana kvinnor älskar jag alltid. 

Vi kom över havet - Julie Otsuka
En bok om japanska postorderbrudar som korsade Atlanten 1920 för att möta sina framtida män. En för mig okänd bok och okänd del av historien och jag tror jag kommer älska den!

En blomma av blod - Ngûgî wa Thiong'o
Ännu en för mig okänd bok. En roman som beskriver Kenya, den blodiga kampen för självständighet men också de problem som följer med politiska drömmar som infrias. Boken sägs vara en av de viktigaste romaner som skrivits på den afrikanska kontinenten. 

Konsten att vara kvinna - Caitlin Moran
Ett självbiografiskt, feministiskt manifest - you had me att hello! Denna bok har fått hurrarop och svidande kritik så vi får se i vilket läger jag sållar mig. Spännande ska det iallafall bli att läsa denna bok. 

Det enda könet - Katrine Kielos
Grymma Katrine Kielos skriver en lättsam bok som handlar om ekonomi och som stundtals får mig att dra på smilbanden!? Bara den kombon borde ju leda till Nobelpriset i litteratur. Denna bok kombinerar ekonomi, dess historia och feminism på ett ypperligt sätt. 

Major Pettigrews sista chans - Helen Simonson
Denna bok såg jag min mamma läsa och ännu viktigare, jag hörde henne skratta över den. När jag såg att den var på rea slank även den ned i korgen.

Havsmannen - Carl-Johan Vallgren
Även denna bok köpte jag tack vare min mamma. Hon älskar Vallgren och pratar ofta om hans böcker. När denna bok var på rea tänkte jag att jag skulle passa på. 

The perfect hope - Nora Roberts
Åh min absoluta chiclit drottning. Jag har redan nio av hennes böcker. Senast skriver hon en romantisk trilogi om tre sexiga bröder som bygger ett värdshus och all möjlig romantik uppstår där mellan hammare och spik. Ja, jag erkänner, jag är löjligt förtjust i sådan här litteratur. Så pass förtjust att jag inte orkade vänta på del 2 och del 3 på svenska utan gick rätt på den engelska versionen. 

Döda vita män - Johan Hakelius
Jag älskade Hakelius bok "Ladies" om galna excentriska brittiska kvinnor genom tiderna. I "döda vita män" skriver Hakelius om galna excentriska brittiska män genom tiderna. Det här kommer bli en riktig pärla, det vet jag redan. 

Än klappar hjärtan - Helena von Zweigbergk
Jag fullkomligen avgudade Helenas radioprogram "oförnuft och känsla". Hur hon var i radio fick mig att falla pladask för henne. Så härlig, rolig, mysig och intelligent. Allt detta visade sig stämma när hon var med i årets upplaga av På Spåret. Jag visste sen innan att hon skriver böcker, men aldrig läst något av henne. Så kunde vi inte ha och jag klickade hem den här boken om tre systrar, tre öden och en sommar. 

Vem kastar första stenen - Tove Lifvendahl
Om stenkastning och utlänningar på Rosengård. Intressant både ur den aspekten att jag bor och verkar i Malmö, men även då jag är politiskt intresserad och brinner för frågor kring utanförskap och integration. 

I rörelse: Möten i Rosengård 10 år senare - Tove Lifvendahl
En uppföljningsbok som intervjuar samma personer som hon intervjuade för 10 år sedan. Vad hände, hur gick det?

Förortshat - Johanna Langhorst
En bok som försöker besvara frågan hur förorten blev hatad och Sverige segregerad. Denna bok ska vara en skrämmande men viktig läsning. Just how I like it!

Phew! Det här var det hela för denna gång. Har du läst något i denna omgång av boklådan? (om du inte svarar på denna fråga är det helt ok. Jag misstänker att du somnade efter ungefär halva detta sinnessjukt långa inlägget!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar