måndag 17 mars 2014

Med passion för teatern


För ett par veckor sedan var jag och min familj och såg uppsättningen Cabaré på Malmö dramatiska teater Hipp. En härlig föreställning som var genderbending och oerhört modern i sin tappning. Det var inte bara teater, det var ett konstverk. Huvudrollsinnehavaren Lindy Larsson är guds gåva till mig. Jag älskar allt han gör och hela hans väsen gör mig galet inspirerad. Han sjunger, dansar och agerar som en Gud. Han har ett alldeles unikt uttryck som gör att man blir fullkomligen hänförd bara man tittar på honom. Jag vet inte hur länge till den visas, men om ni har möjlighet, gå! Men det medföljer en varning. Denna föreställning är inte för den svage. Det förekommer sexande, naket, bögsex, kvinnor som är män och män som är kvinnor och hens som är alltihop och ingenting. Det är svart, sörjigt och spritindränkt. Det är nazister och klåpare, horor och köpare. Det är lättsamt och glatt. Sexigt och hett. Och alldeles alldeles underbart. 

Imorgon är det dags för lite påfyllning i kulturtanken. Mammi och jag ska titta på genrepet av La Bohéme på Malmö Opera. En sorglig opera om bohemer i 1830-talets Paris. Om fattigdom, svartsjuka, bortglömd kärlek och ett sorgligt slut när Mimi dör. Kommer jag hem i tid imorgon har jag tid att svida om. Ta på mig en operavärdig outfit som gör en annars så grå tisdag lite mer glittrig.

PS: Hur glad är inte jag att Sanna Nielsen, som till min stora lycka vann Mellon, ska sjunga huvudrollen när Doktor Zjivago sätts upp som musikal av Malmö Opera!? Oh, the joy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar