måndag 17 mars 2014

Vad är stil?


Vad är stil? Vem har stil? Och framförallt, varför stil?

Jag har alltid haft en förkärlek för att uttrycka mig genom kläder. I min ungdoms dagar var det genom palestinasjalar, converseskor, fjällräven ryggsäck och massvis med pins. Därefter var det rock n' roll för hela slanten med platinablonderat hår, skinnjacka, tights och diamantbeströdda cowboyboots. Ännu lite senare var det full on 80-tal. Axelvaddar, skrikiga färger, vita skinnboots och alltid alltid superlockigt hår. Idag ser jag dessa stilar som uttryck, men inte som stil. Stil för mig är klassiskt, hållbart, kvinnligt och kraftfullt. 

Någon som har stil klär sig med mod, med öga för sin kroppsform såväl som sin plånbok. Det finns inget så nedslående som en garderob full med kläder som är köpta för sen. "Sen, när jag gått ner dessa kilon, då ska jag...". Jag har själv varit i den fällan och det var fruktansvärt. Det var så sorgligt och något så lustfyllt som kläder blev istället dåligt samvete, dåligt självförtroende och inte minst ett mycket oekonomiskt sätt att shoppa. Du ska shoppa för nuet, för hur du ser ut nu. Inte handla plagg för sen, när du är si eller så. Du ska inte heller undvika att köpa plagg "för att det inte är lönt". Om du vill ha ett visst plagg nu, köp det nu, lev nu. Stirra dig inte blind på storlekar. I vissa affärer har jag en storlek, i andra affärer finns det knappt något som passar.

Någon som har stil klär sig inte heller alltid dyrt. Den med stil har ett öga för kvalité snarare än kvalité. Vett att investera i tidslösa plagg och enbart haka på de trender som är passande. Inget är mindre stiligt än den som slaviskt följer varje trend. Den som tvunget klär i sig det senaste bara för att. Sen betyder inte det att man får leka med kläder. Klart man får! Men den stiliga vet vilka plagg, färger, modeller och material som smickrar och den stiliga har vett att välja bort polyester. Åh denna odåga till tyg. Jag känner svettpärlorna komma på ryggen bara jag tänker på polyester. 

Självklart är det oerhört individuellt vem som har stil och vad man anser vara stiligt. Jag tycker massvis med olika kvinnor har stil. Bloggaren Caroline har en monokrom stil bestående av dyra basplagg i en svart, grå och vit skala. Modeskaparen och kostymskaparen Camilla Thulin är en annan solklar favorit hos mig. Hur hon vältrar sig i vintage är en fröjd för ögat. Jag gillar verkligen hur Isabella klär sig. Dyra fritidsoutfits blandas med kvinnliga powerklänningar och välskräddade blusar och kjolar. Framförallt älskar jag starka businesskvinnor som vågar klä sig kvinnligt. Som inte räds figurnära, högklackat och färgstarkt. Som väljer bort syntetiska material till förmån för naturmaterial med lång hållbarhet och en härlig känsla mot kroppen. 

Vad är stil för dig? Och vem tycker du har stil?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar