fredag 19 september 2014

Önskelista - Inredningsedition

 Om mindre än en månad fyller jag år (yej!) och då måste långa önskelistan rullas ut. Ja, vi snackar papyrusrulle i äkta Torahrulle-style. Om jag får önska mig fritt, och skamlöst tro att alla är gjorda av pengar, skulle jag önska mig det jag samlat på denna lista. Men eftersom jag girigt vill ha hur många saker som helst har jag fått dela upp det. Detta får bli inredningsdelen.

Chipperfield W102 bordslampa.   (Klickbar länk)
Är inte detta en perfekt bordslampa (eller fönsterlampa). Nätt, stilren och så älskar jag att den kommer med en dimmer.
Diptygues dotfljus. Gudars vad lyxiga dem är. Om man som jag slaviskt följer internationella sminkyoutubers och bloggare förföljs man av dessa ljus. Eftersom jag åker till Paris om blott några veckor vet jag redan nu att jag ska gå bananas i Diptyquebutiken på 34 Boulevard Saint-Germain. En flicka får väl alltid köpa en fin födelsedagspresent till sig själv också!?

 Äng vas i Mässing, Klong. (klickbar länk)
jag älskar denna vas och den är perfekt för oss som tror vi är hobbyflorister men vars buketter ser ut som en nedtrampad äng. Med denna vas sticker man bara ner lite huller om buller och ändå kommer det se vackert ut. 
 Mille Notti påslakanset "Linea grey". (klickbar länk)
Jag har aldrig haft lyxiga lakan, det har mest varit IKEA och så något litet från Åhléns eller Hemtex. Men enda sedan Sex in the city öppnade upp mina ögon för "Egyptian cotton with 500 threadcounts" har jag velat ha sådär svulstiga hotellakan. Dessa ljusa, milda lakan kommer verkligen ge den där perfekta hotellkänslan.
Lovisa Burfitt - La isla bonita poster 2013. (klickbar länk)
Konst, konst, konst. Jag vill ha mycket mer konst på väggarna. Jag avgudar Lovisa Burfitts moderiktiga tryck och denna färgsprakande powerkvinna kommer passa perfekt på min vägg.
 Lup koppar, kvadrat - HAY. (klickbar länk)
Jag kan inte minnas hur länge jag önskat mig denna (för ja, så länge är det). Jag tycker denna ljusstake är så vacker i all sin enkelhet. 
 Marble tray - HAY. (klickbar länk)
Det blir dubbelt upp med HAY här men de gör ju så läcka grejor. Denna stora marmorbricka är helt perfekt. På den skulle jag ha flaskor med olja, balsamvinäger och en liten kruka basilika. 
Men ni som vet, är marmor ett tåligt material eller kommer den ta färg av läckande olivoljeflaskor osv?
 Mässingskruka - Skultuna. (klickbar länk)
Det är krukan till vänster jag vill ha. Den med borstad yta och den lite mindre av de två (14 cm). Jag tycker den är så himla himla snygg. Nu när vi flyttat gjorde jag en inventering på våra krukor och vaser och det var en bedrövlig syn ska ni veta. Nej, det är verkligen dags för en uppdatering. Har ju bara loppisfynd (från en svunnen tid då smaken var väsentligt annorlunda) eller ärvegods.
Dagg Vas - Svenskt Tenn. (klickbar länk)
Ja, jag vet att ALLA har denna. Och att de som inte har den önskar sig den eller har köpt en kopia av den. Men jag lyckas inte stå emot. Den är så perfekt och enkel. En tidslös klassiker som kommer passa till alla blommor och i alla tider. Sen kan det tyckas hysteriskt med 3000 kr för en vas men PPU-priset (price per use) kommer ju bli fenomenalt efter några år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar