lördag 12 september 2015

För världen den brinner

Det är svårt att hitta orden när världen står i sådan brand. Flyktingkatastrofen tynger mig och jag tänker på det hela väldigt mycket. Bilden på den döda treåringen är inte det sorgligaste jag sett, men bra nära. Det sorgligaste jag sett är alla de barn som inte visats på en bild utan som suttit på mitt kontor. Gråtande, traumatiserade och med trasiga föräldrar. Vissa skadade, torterade och utsatta för sexuella övergrepp. Vädjat om att få stanna, vilket många fått men inte alla. Asylrätten är något vi alla måste värna. Det är en plikt och skyldighet att erbjuda fristad åt den som flyr för sitt liv. Det är vidare en rättighet varje individ har att söka asyl och den rättigheten måste respekteras. När resten av EU tar emot så få blir det som idag att Sverige tar emot många. På kort sikt blir det en ansträning för samhället men för mig handlar det om att titta i backspegeln och kunna vara stolt över spegelbilden. Vi var det landet som aldrig gav upp, som stod emot rasism och nazism och som respekterade asylrätten. Som insåg att varje person som flyr på haven riskerar att flyta i land som den lilla pojke vi alla känner till och sörjer. 

Såhär kan du skänka pengar om du vill:
- FN:s flyktingorgan UNHCR.
Sms:a HAV150 till 72980 för att skänka 150 kr eller ge valfritt belopp på www.fnflykting.se.
Röda Korset. 
Sms:a AKUT 100 till 72 900 och ge 100 kr till Röda Korsets katastrofinsatser.
Det går också att swisha valfritt belopp till 123 000 46 63.
-Rädda Barnen.
Sms:a Katatrof100 till 72911 för att skänka 100 kronor.
UNICEF.
Sms:a LIV till 72 900 och ge 100 kr .
Bankgiro: 902-0017, märk ”flykt”

Igår promenerade jag ner till centralstationen i Malmö för att prata med Röda korset och fråga vad de är i behov av. Förutom pengar är det din tid som Röda korset är i behov av. De söker volontärer och på hemsidan kan du se alla möjliga projekt du kan involvera dig i. Men ett nytt projekt som sätts igång nu är att volontärer åker ut till boende för ensamkommande barn och umgås med barnen. De kan vara så gruvligt ensamma. Här hittar du mer information. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar